The Infona portal uses cookies, i.e. strings of text saved by a browser on the user's device. The portal can access those files and use them to remember the user's data, such as their chosen settings (screen view, interface language, etc.), or their login data. By using the Infona portal the user accepts automatic saving and using this information for portal operation purposes. More information on the subject can be found in the Privacy Policy and Terms of Service. By closing this window the user confirms that they have read the information on cookie usage, and they accept the privacy policy and the way cookies are used by the portal. You can change the cookie settings in your browser.
Budownictwo tunelowe jest obecnie w fazie wzrostowej – inwestycji tunelowych jest coraz więcej i w najbliższych latach ten trend się utrzyma. Jednak sama budowa tunelu to dopiero początek, ponieważ ten typ obiektu wymaga specjalnego nadzoru. O wyzwaniach związanych z utrzymaniem tunelu redakcji „Mostów” opowiedział Michał Adamkiewicz, kierownik Działu Tunelu Drogowego i Obsługi Obiektów Zwodzonych...
W artykule przedstawiono ogólną charakterystykę metod NATM i ADECO-RS. Wskazano ich podobieństwa oraz istotne różnice. Przedstawiono także wybrane problemy doboru obudowy.
Konstrukcje oporowe zlokalizowane wzdłuż dróg powinny być regularnie kontrolowane i oceniane ze względu na trwałość i bezpieczeństwo. Zebrane podczas tych kontroli informacje powinny być archiwizowane w celu dalszego wykorzystania i przetwarzania. Takie podejście do zarządzania konstrukcjami oporowymi jest już stosowane zarówno w Polsce, jak i w USA. Sposób prowadzenia okresowych kontroli stanu technicznego...
W Łodzi powstanie tunel kolejowy biegnący pod centrum miasta – na trasie Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Jest to inwestycja w ramach projektu budowy Łódzkiego Węzła Kolejowego, który ma połączyć główne stacje kolejowe w mieście.
W artykule zostało przedstawione zastosowanie bezobsługowego systemu monitorowania do bieżącej kontroli stanu technicznego konstrukcji na podstawie wybranego obiektu mostowego.
Budownictwo tunelowe w naszym kraju rozwija się coraz bardziej dynamicznie – powstają nowe projekty, kolejne wchodzą w fazę realizacji. Dotychczas tunele były niechętnie stosowanym rozwiązaniem, w przeciwieństwie do innych krajów, w których jest ich nieporównanie więcej. Wśród powodów można zapewne wymienić przekonanie, że tunele są droższe i bardziej skomplikowane w budowie od tradycyjnych dróg....
W artykule omówiono zagadnienia związane z budową nowego mostu nad Dunajcem w Nowym Sączu. Przedstawiono informację na temat historii mostów nad Dunajcem, rozbiórki dotychczasowej przeprawy, omówiono projekt nowego obiektu, a także szczegóły technologiczne związane z jego realizacją.
Właśnie kończą się prace remontowe na Moście Gdańskim w Warszawie. Już od września pociągi mogą rozwinąć większe niż dotychczas prędkości: pasażerskie – do 120 km/h, a towarowe – do 100 km/h.
Budownictwo tunelowe przeżywa w Polsce rozkwit. Jego rozwój jest związany przede wszystkim z rozwojem transportu kolejowego, drogowego oraz zbiorowego transportu miejskiego (metro). W Polsce historia budowy tuneli jest stosunkowo krótka, jednak zaległości w stosunku do innych krajów są nadrabiane bardzo szybko.
Zastosowanie prefabrykacji w budownictwie inżynieryjnym wydatnie skraca czas realizacji inwestycji i ogranicza koszty społeczne, zwłaszcza jeżeli prefabrykaty mogą być wielkowymiarowe a zarazem lekkie, wytrzymałe i trwałe. Takie warunki spełniają prefabrykaty kompozytowe wykonane w technologii InfraCore® Inside. Technologia wytwarzania kompozytowych elementów FRP pozwala wykonywać wielkogabarytowe...
Pomimo niemal dziesięcioletniego okresu obowiązywania obecnych regulacji prawnych dotyczących stosowania barier ochronnych objętych systemem certyfikacji dostosowanym do wymogów unijnych, temat ten nadal budzi wiele wątpliwości nawet wśród doświadczonych projektantów, którym problematyka BRD nie jest obca.
W artykule zaprezentowano kolejną część rozważań nad problematyką posadowienia mostu łukowego w skomplikowanych warunkach hydrologicznych i geologicznych rzeki Łyny. Część pierwsza została opublikowana w magazynie „Mosty” w nr. 3-4/19 na str. 70-72.
Po złych doświadczeniach z prefabrykacją w latach 50.-70. ubiegłego wieku obecnie w naszym kraju następuje powrót do tej technologii wznoszenia konstrukcji. Artykuł przedstawia krótki rys historyczny rozwiązań stosowanych w przeszłości w zakresie mostownictwa oraz opisuje rozwój technologii prefabrykacji ze szczególnym uwzględnieniem prefabrykowanych żelbetowych konstrukcji łukowych.
Set the date range to filter the displayed results. You can set a starting date, ending date or both. You can enter the dates manually or choose them from the calendar.